چگونه وردپرس را گردگیری کنیم؟

هر چه قدر که از خوبی ها و مزیت های سیستم مدیریت محتوای وردپرس بگوییم باز هم کم است.اما هر سیستمی هرچقدر هم که خوب باشد باید یکسری مراقبتها برایش صورت بگیرد و از آن مراقبتهایی صورت گیرد.در غیر اینصورت اگر حواستان به وردپرستان نباشد مطمعن باشید که اسیب پذیر خواهد بود,حداقل آسیبی که ممکن است سایت شما ببیند این است که سرعت بارگذاری آن به شدت کاهش پیدا کند که این اصلا برای سایت شما خوب نیست.شما به عنوان یک مدیر سایت باید به همه چیز اشراف داشته باشید و حواستان به همی چیز باشد.در این مطلب خدمتتان عرض میکنیم که چگونه از وردپرستان مراقبت کنید و آن را خانه تکانی کنید.

چگونه وردپرس را گردگیری کنیم؟

همانطور که هر خانه ای هر چند وقت یکبار نیاز به خانه تکانی و دور ریختن وسائل اضافی دارد .سایت وردپرسی شما هم نیاز دارد که چیزهای اضافی اش را پاکسازی کنید.راهکارهای زیادی برای مراقبت و پاکسازی  وردپرس وجود دارد.ما در این مطلب به چند نکتهء مهم اشاره میکنیم که اگر آنها را رعایت کنید مطمعنا سیستم پرقدرتی خواهید داشت و خواهید توانست کهاز تمام پتانسیل های وردپرس به نحو احسنت استفاده کنید.

پیشنویس های اضافی را حذف کنید

اگر شما صاحب وب سایت شلوغی هستید و یا تعداد زیادی نویسنده در سایت شما مشغول به کار هستند,حتما حتما تعداد زیادی مطلب در سایت شما وجود دارند که به صورت پیش نویس ذخیره شده اند.یعنی این مطالب روزی آغاز شدند ولی هرگز به پایان نرسیدند.عده ای پیش نویس ها را برای روز مبادا نگه میداند.اما دقت کنید که مرتب  کردن پیش نویس ها و حذف کردن دسته ای از آنها که نیازی به آنها ندارید هر چند وقت یکبار برای سایت شما ضروری است.شما باید فضای سایتتان را تا جایی که امکان داره از مطالب غیر ضروری خالی کنید.قسمت پیشخوان وردپرس را نیز از یاد نبرد!با ان سرو سامانی بدهید.پس همین الان به بخش نوشته های سایتتان برویدو آن را یک گردگیری  و خانه تکانی بکنید.بگذارید وردپرستان نفسی تازه کند.

 

دیدگاه های حاوی اسپم و اسپم شده را حذف کنید

هرچه که سایت قوی تر و قوی تر شود  بیشتر و بیشتر در معررض اسپم ها قرار میگیرد. یعنی هرچه سایت قوی تر باشد احتمال اینکه اسپم ها بیشتر به سراغ شما بیایند بیشتر است.به این صورت که اسپم ها در قسمت دیدگاه های سایت شما تظرات مخرب و مشکلاتی به وجود می آورند.افزونهء اکسیمت برای مقابله با این اسپم ها تعبیه شده است.حتما از آن استفاده کنید. افزونه اکیسمت بسیاری از این اسپم ها را رد یابی کرده و برای بازبینی آن ها را در دیتابیس وب سایت ذخیره می کند، برخی از دیدگاه ها هم توسط خود شما به زباله دان منتقل شده اند که آنها نیز فضایی از دیتابیس را اشغال کرده اند. از یک سو، حذف کردن این دیدگاه به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید بحث های موجود در دیدگاه ها را دنبال کنید و از سوی دیگر نمای بخش دیدگاه ها را در پیشخوان سایت زیباتر می سازد.

مدیریت دسته ها و برچسب ها

یک تفکر غلط که در بین بعضی نویسندگان و مدیران وردپرس وجود دارد این است که گمان میکنند استفادهء زیاد از دسته ها و برچسب هادر رتبهء سایتشان در گوگل مهم است.اما این یک تصور کاملا غلط است و عملا هیچ نقشی در بهینه سزی سایت شما در موتورهای جستجوگر ندارد.با این وجود سایتهایی هستند که در آنها دسته هایی پیدا میشود که هیچ مطلبی در آنها وجود ندارد,برچسبهایی که برای مطالب انتخاب میشوند با محتوای مطلب هیچ هماهنگی ندارد,مطالب با دسته ای که در آن منتشر شده هماهنگی ندارد و یا بدون دسته منتشر شده و …اشتباهاتیاز این دست.به قسمت دسته ها و برچسب های سایتتان بروید و تا مطمعن نشدی که مطالب با دسته ای که در آن منتشرذ شده اند هماهنگی ندارند سراغ نکتهء بعدی نروید.اگر مطلبی برچسب نا مربوط دارد آن را اصلاح کنید.اگر دسته ای بلا استفاده است آن را پاک کنید.خلاصه اینکه سرو سامانی به این قسمت بدهید.مدیریت دسته ها و برچسب ها وب سایت شما را مرتب و بهینه می کند. همچنین این امکان را به کاربران می دهد تا راحت تر مطالب مورد نظرشان را بیابند.

 

پاکسازی دیتابیس

برای پاکسازی و خلوت کردن سایت شاید اولین جایی که به ذهنتان میرسد پاکسازی دیتا بیس باشد.اما اگر دیتابیس شما سنگین است  و حجم بالایی دارد به دلیل هجم بالای مطالب ومحتوای شما نیست بلکه به دلیل حجم بالای  افزونه ها و تنظیمات پیش فرض وردپرس است که حجم بالایی از دیتابیس را اشغال کرده اند، مواردی که تا به حال هیچ وقت به کار شما نیامده اند را حذف کنید.اگر تا به امروز به درد شما نخورده اند مطمعن باشید از این به بعد هم گره ای از کار شما باز نمیکنند جز اینکه سایت شما را شلوغ و سنگین میکنند.

پاکسازی حافظه اطلاعات خوراک

وردپرس دارای یک مکانیزم داخلی برای ذخیره خوراک ها آر اس اس است که پس از ذخیره سازی میتواند آنها را در نوار ابزارک ها نمایش دهد.برای مثال این عملکرد را می توانید در صفحه پیشخوان وب سایت خود ببینید، مواردی از بلاگ توسعه وردپرس و سیاره وردپرس. بودن این اطلاعات ضرری ندارند اما در صورت تمایل می توانید آن ها پاک کنید.

پاکسازی نسخه های پیشنویس نوشته ها

در حالت خودکار وردپرس پیش نویس و یا همان بازبینی از هر مطلب ذخیره میکند. این موارد در واقع پیشنویس هایی هستند که وردپرس بطور خودکار در دیتابیس شما ذخیره می کند. بطور مثال، اگر تعداد صد نوشته داشته باشید، آنگاه هر کدام حداقل یک نسخه بازبینی در دیتابیس دارند. حذف این موارد، تا حدّی سرعت جستارهای وب سایت شما را افزایش می دهد. با اجرای جستاری که در زیر آمده است، براحتی می توانید این پبشنویس ها را حذف کنید.

 DELETE FROM `wp_posts` WHERE `post_type` = 'revision';

اگر شما مدیره سایتی هستید که از نویسندگان زیادی تشکیل شدهاست و میخواهید که نویسندگان شما از مطالب پیش نویس تهیه نکنند و میخواهید این گزینه را در محیط ادیت غیر فعال کنید، این کد را در فایل wp-config.php اضافه کنید:

define('WP_POST_REVISIONS', false);

حذف موارد بلااستفاده در کتابخانه چند رسانه ای

هر عکسی که در سایت خود قرار میدهید مثلا عکس هایی که برای متن ها و مطالب خود قرار میدهید ، در بخش کتابخانه چند رسانه ای قرار دارند.

خب الان دو نوع فایل داریم یکی تصاویری که به هیچ مطلبی پیوست نشده اند و به امان خدا رها شده اند.فقط و فقط فضای شما را اشغال کرده اند.سعی کنید این فایل ها و عکس ها را پیدا کنید و از کتابخانهء خود پاک کنید.برای این کار  در بخش کتابخانه چند رسانه ای، برروی  پیوست نشده کلیک کنید تا فایل های پیوست نشده را مشاهده نمایید. پیشنهاد می شود پیش از حذف تمام موارد، لیست را با دقت بررسی کنید، شاید در بین فایل ها تصاویر استفاده شده در پوسته یا ابزارک های سایت باشند.
نوع دوم فایلها و عکسهای هستند که کپی هستند یعنی مثلا شما از یک عکس دو نسخه دارید.حتما حتما یک نسخه از آن را پیدا کنید و پاک کنید تا فضای سایت و دیتابیس شما درگیر این فالیها نباشد.

خسته نباشید.

خب دوستان خوبم خسته نباشید!امروز یک خانه تکانی مفصل داشتید.شاید خسته شده باشید اما مطمعن باشید که پاداش کارتان را سرعت بالا و کیفیت بالای سایتتان خواهید گرفت.پس الان با یک لیوان چای خستگی از تن بدر کنید که آموزش های بعدی بیگ تم در راه هستند.

بیگ تم

یک نظر

  1. مهدی

    سلام
    یه افزونه برا این کار هستش فک کنم
    وی پی اپتیمایز
    یه همچین اسمی داره…
    خیلی خیلی کمک میکنه
    نطرات-اسپم ها-نسخه های پیش نویس مطالب و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *