نماد سایت بیگ تم

7 افزونه برتر برای ایجاد نسخه پشتیبان برای وردپرس

نسخه پشتیبان

یکی از کارهای بسیار مهم که شما به عنوان یک مدیر سایت وردپرس می توانید برای وب سایت خود انجام دهید ، ایجاد نسخه پشتیبان یا Backup به صورت منظم است . بوسیله اینکار شما می توانید در صورت رخ دادن هر گونه اتفاق غیر منتظره ای ، وب سایت وردپرس خود را به آخرین نسخه پایدار برگردانید .

با این کار از هدر رفتن انرژی ، هزینه و زمان خود که برای وب سایت صرف شده است جلوگیری می کنید .

لازم است که این نکته را به شما گوشزد کنیم که تا حد امکان انجام بکاپ را به تعویق نیندازید ، چه بسا ممکن هست در این فاصله مشکلی برای سایت شما پیش بیاید و شما بدون داشتن یک نسخه پشتیبان هیچ کاری نمی توانید انجام دهید .

روش های مختلفی مانند استفاده از افزونه های وردپرس ، استفاده از گزینه Full Backup یا Partial Backup کنترل پنل هاست و یا حتی بکاپ دستی (zip کردن کل وردپرس + خروجی گرفتن از بانک اطلاعاتی به صورت فایل SQL ) برای ایجاد نسخه پشتیبان از سایت وجود دارد .

نکته مهمی که بنده با تجربه کردن عدم بازگردانی بعضی فایل های نسخه پشتیبان به آن رسیده ام، این است که هیچگاه به یک روش بکاپ گیری بسنده نکنید . همیشه حداقل از 2 روش برای ایجاد نسخه پشتیبان سایت اقدام کنید . اینکه شما از کدام روش ها استفاده می کنید ترکیبی از سلیقه شما و مزایا و معایب هر کدام از روش هاست .

در این مقاله به شما افزونه هایی را معرفی می کنیم که کاربرد آنها ایجاد نسخه پشتیبان از سایت وردپرس می باشد . افزونه های رایگان و تجاری فراوانی برای اینکار وجود دارند ولی ما در این مقاله ، افزونه های مطرح را به صورت خلاصه معرفی می کنیم تا شما بتوانید آنها را با هم مقایسه کنید و بهترین افزونه را با توجه به شرایط وب سایت خود را انتخاب کنید .

 

نکته مهم : اکثر هاستینگ ها به صورت مرتب ( مثلاً هفته ای 2 بار ) از اطلاعات سایت شما نسخه پشتیبان تهیه می کنند . اما به هیچ وجه این نسخه های پشتیبان را کافی تلقی نکنید .

اگر تا کنون هیچ افزونه ای برای ایجاد نسخه پشتیبان از وب سایت وردپرس خود را انتخاب نکردید ، اکنون زمان آن فرا رسیده که یکی از افزونه های زیر را آگاهانه انتخاب کنید .

 

1. BackupBuddy

افزونه  BackupBuddy محبوب ترین افزونه تجاری برای ایجاد نسخه پشتیبان از وب سایت های وردپرسی می باشد . این افزونه به شما امکان می دهد تا از وب سایت وردپرسی تان به صورت زمانبندی شده روزانه ، هفتگی و یا ماهانه نسخه پشتیبان تهیه کنید .

همچنین افزونه  BackupBuddy  می تواند نسخه های پشتیبان سایت وردپرس را در سرویس هایی مانند Dropbox, Amazon S3, Rackspace Cloud, FTP, Stash  نیز ذخیره کند .

نکته : چنانچه از سرویس Stash  برای پشتیبان گیری استفاده کنید ، می توانید فرآیند ایجاد نسخه پشتیبان را به صورت آنی (Real Time) انجام دهید .

بخاطر عدم اشتراکی بودن سرویس های افزونه BackupBuddy  نیازی به پرداخت اجرت ماهیانه به توسعه دهنده این افزونه وجود ندارد .

شما می توانید از این افزونه به تعدادی که در پلن های آن ذکر شده است ، در سایت های مختلف استفاده کنید .

همچنین با استفاده از این افزونه شما به انجمن پرمیوم پشتیبانی ، آپدیت های منظم و 1 گیگابایت فضای ابری دسترسی خواهید داشت .

نکته پایانی : شما با استفاده از افزونه BackupBuddy می توانید برای انتقال وب سایت ، تهیه نسخه پشتیبان و بازگردانی نسخه پشتیبان وب سایت  و همچنین کپی کردن (Duplicate) وب سایت استفاده کنید .

 

2. UpdraftPlus

 

UpdraftPlus  یک افزونه وردپرس رایگان وردپرسی برای تهیه نسخه پشتیبان از وب سایت های وردپرس می باشد . این افزونه به شما اجازه می دهد که یک بکاپ کامل از وب سایت خود را در فضای ابری  قرار دهید یا اینکه در کامپیوتر خود دانلود کنید .

این افزونه قابلیت زمانندی شدن برای ایجاد نسخه بکاپ را دارد . همچنین شما می توانید تعیین کنید که از کدام فایل یا فایل ها بکاپ گرفته شود . این افزونه قادر است نسخه پشتیبان سایت شما را در Dropbox, Google Drive, S3, Rackspace, FTP, SFTP, email و سایر سرویس های ابری آپلود کند .

افزونه UpdraftPlus دارای یک نسخه تجاری نیز می باشد که شامل افزودنی هایی برای انتقال یا کپی گرفتن از سایت ، جستجو و جایگزینی در بانک اطلاعاتی ، پشتیبانی از وردپرس شبکه و چند امکان دیگر می باشد .

 

3. BackWPUp

افزونه BackWPup یک افزونه وردپرس رایگان برای تهیه نسخه پشتیبان از وب سایت وردپرس شما و ذخیره آن در فضاهای ابری مانند Dropbox, Amazon S3, Rackspace و … می باشد .

این افزونه به صورت ساده به شما امکان ایجاد نسخه های پشتیبان ، به صورت زمانبندی شده را می دهد . همچنین بازگردانی وب سایت وردپرسی آسیب دیده توسط فایل نسخه پشتیبان این افزونه بسیار ساده می باشد .

نسخه تجاری یا حرفه ای این افزونه دارای پشتیبانی ، قابلیت ذخیره سازی فایل ها در Google Drive و چند امکان دیگر می باشد .

 

4. BackUpWordPress

 

BackupWordPress یک افزونه کامل برای ایجاد نسخه پشتیبان از وب سایت های وردپرسی با قابلیت زمانبندی می باشد .

این افزونه به شما امکان می دهد که به صورت جداگانه برای بانک اطلاعاتی وردپرس خود و فایل های وب سایت وردپرسی خود به صورت جداگانه زمانبندی ایجاد کنید . به عنوان مثال می توانید روزانه از بانک اطلاعاتی بکاپ تهیه کنید ولی از فایل های سایت به صورت هفته ای نسخه پشتیبان ایجاد کنید .

تنها ایراد این افزونه این است که نسخه رایگان آن امکان ذخیره سازی فایل های نسخه پشتیبان را در فضاهای ابری را نمی دهد . بنابراین اگر می خواهید فایل های نسخه پشتیبان را فضاهای ابری مانند Dropbox, Google Drive, FTP ذخیره کنید ، باید نسخه تجاری آن را تهیه کنید .

برای هر سرویسی که بخواهید استفاده کنید ، این افزونه یک اکتنشن دارد که می توانید آن را خریداری کنید . البته می توانید برای دریافت تخفیف بیشتر بسته کامل اکستنشن های افزونه را خریداری کنید .

 

5. Duplicator

Duplicator یک افزونه محبوب برای انتقال وب سایت های وردپرسی می باشد . هر چند این افزونه گزینه ای برای ایجاد فایل نسخه پشتیبان از وب سایت وردپرس به صورت زمانبندی شده را در اختیار شما قرار نمی دهد ، اما میتوانید به صورت دستی از سایت وردپرس خود فول بکاپ تهیه کنید .

 

6. WP-DB-Backup

 

این افزونه با تعداد نصب های فعال بسیار بالای خود در مخزن وردپرس به شما این اطمینان را می دهد که با یک افزونه مطمئن سروکار دارید و از آن به عنوان یکی از محبوب ترین افزونه های تهیه نسخه پشتیبان یاد می شود .

مشکل این افزونه این است که تنها از بانک اطلاعاتی وردپرس شما نسخه پشتیبان تهیه می کند و امکان بکاپ گیری از فایل های هاست وجود ندارد .

اگر شما سایت وردپرسی خود را به صورت درازمدتی آپدیت نمی کنید و همچنین تصاویر جدیدی به آن آپلود نمی کنید ، این افزونه می تواند به عنوان افزونه اصلی بکاپ گیری شما در نظر گرفته شود .

به صورت خلاصه WP-DB-Backup  به شما امکان ایجاد نسخه پشتیبان از بانک اطلاعاتی وردپرس را به صورت ساده و زمانبندی شده را می دهد و هر موقع که نیاز داشته باشید می توانید فایل نسخه پشتیبان را بازگردانی یا Restore کنید .

مزیت دیگر این افزونه ، امکان ایجاد نسخه پشتیبان از بانک اطلاعاتی بدون نیاز دسترسی به phpmyadmin می باشد .

 

7. VaultPress

افزونه VaultPress کاری از Matt Mullenweg موسس وردپرس و تیم وردپرسی او می باشد . این افزونه یکی از قوی ترین و مورد اطمینان ترین افزونه های ایجاد نسخه پشتیبان برای وردپرس می باشد و در سایت های بزرگی مانند WPBeginner در حال استفاده از آن می باشند .

این افزونه اخیراً به عنوان بخشی ، به محصول JetPack شرکت Automatic اضافه شده است . پس برای استفاده از این افزونه باید اشتراک JetPack  را داشته باشید .

برای استفاده از این افزونه پلن های متفاوتی با ویژگی های متفاوت وجود دارد که بسته به سلیقه و شرایط وب سایت وردپرسی خود باید آن را انتخاب کنید .

راه اندازی VaultPress  و برگرداندن نسخه پشتیبان توسط آن بسیار ساده می باشد .

 

سخن پایانی

هر کدام از افزونه های پشتیبان گیری از وردپرس دارای مزایا و معایبی هستند و انتخاب افزونه مناسب برای پشتیبان گیری وابسته به شرایط وب سایت وردپرس مورد نظر شماست .

در انتخاب افزونه پشتیبان گیری نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهید زیرا داشتن نسخه پشتیبان بروز یکی از حیاتی ترین بخش های هر وب سایت وردپرسی می باشد .

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد .

چنانچه نظر یا پیشنهاد یا سئوالی دارید در بخش نظرات مطرح کنید .

بیگ تم مرجع قالب وردپرس ، افزونه وردپرس ، آموزش وردپرس و هاست وردپرس

خروج از نسخه موبایل