آموزش آنلاین پیام نور؛ راهنمای شرکت در کلاس های آنلاین - تصویر 1

آموزش آنلاین پیام نور؛ راهنمای شرکت در کلاس های آنلاین

دانشگاه پیام‌نور از دانشگاه‌های خاص کشور است که با فراهم‌سازی شرایط خاص، امکان تحصیل را برای تمامی اقشار جامعه فراهم کرده است. آموزش آنلاین پیام نور یکی از ویژگی‌های خاص این دانشگاه است. هدف از تأسیس دانشگاه پیام‌نور این بود که افرادی که به دلایل مختلف نمی‌توانند در دانشگاه‌های روزانه دولتی و آزاد تحصیل کنند، فرصتی برای ادامه تحصیل داشته باشند. از جمله ویژگی‌های این دانشگاه که آن را از سایر مراکز آموزش عالی متمایز می‌کند امکان تحصیل به‌صورت نیمه‌حضوری و آموزش از راه دور است.

دانشگاه پیام نور در یک نگاه

قبل از پرداختن به آموزش آنلاین پیام نور، در سال 1367 وزارت علوم، فناوری و تحقیقات باهدف فراهم‌سازی امکان تحصیل برای تمام اقشار جامعه دانشگاه پیام‌نور را تأسیس کرد. ویژگی منحصربه‌فرد دانشگاه پیام‌نور این است که کلاس‌های آموزشی این دانشگاه به‌صورت حضوری، نیمه‌حضوری و غیرحضوری برگزار می‌شوند.

این امکان موجب شده است تا افراد شاغل، زنان خانه‌دار و افرادی که به دنبال ارتقا مدرک تحصیلی برای شغل خود هستند در این دانشگاه ثبت‌نام کنند. مدرک دانشگاه پیام‌ نور مورد تأیید و پذیرش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا برای تمامی رشته‌ها به جز رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی ارائه می‌شود.

آموزش آنلاین پیام نور موقعیت بسیار خوبی برای دانشجویانی است که نمی‌توانند در کلاس‌های حضوری شرکت کنند. نکته دیگر درمورد دانشگاه پیام‌نور هزینه تحصیل است. این دانشگاه یک دانشگاه شهریه پرداز است و دانشجویان بر اساس رشته و مقطع تحصیلی خود موظف به پرداخت شهریه هستند. نکته مهم اینکه شهریه تحصیلی دانشگاه پیام‌نور کمتر از دانشگاه‌های آزاد کشور است.

آموزش آنلاین پیام نور؛ راهنمای شرکت در کلاس های آنلاین - تصویر 2

آموزش آنلاین پیام نور؛ نحوه پذیرش در دانشگاه پیام نور

پذیرش در دانشگاه پیام‌نور به دو صورت شرکت و قبولی در آزمون سراسری و صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد. پذیرش بدون آزمون در دانشگاه پیام نور فرصتی مناسب برای افراد شاغل و کسانی است که زمان کافی برای آمادگی کنکور را ندارند. یکی دیگر از فرصت‌های مناسبی که این دانشگاه فراهم کرده شرکت در دوره‌های فراگیر است که متقاضیان دوره کنکور ارشد می‌توانند در آن شرکت کنند.

باید توجه داشت که بعد از ورود به دانشگاه در دوره فراگیر، دانشجویان در پایان ترم دوم باید در آزمون شرکت کنند و در صورت کسب نمره قبولی می‌توانند به تحصیلات خود ادامه دهند. آموزش آنلاین پیام نور برای تمامی مقاطع تحصیلی ارائه می‌شود و دانشجویان می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند.

ازآنجایی‌که گروه کثیری از دانشجویان پیام‌نور افراد شاغل هستند که نمی‌توانند در کلاس‌ها حضور داشته باشند یا خود را برای امتحانات پایان ترم آماده کنند سایت پی ان یو اگزم با فراهم‌سازی امکانات مناسب مانند آموزش دوره‌های رایگان و همچنین نمونه سؤالات پایان ترم، موقعیتی مناسب برای آمادگی برای امتحان فراهم می‌کند.

آموزش آنلاین پیام نور

دانشگاه پیام‌نور را می‌توان یکی از پیشروان استفاده از فناوری برای آموزش نامید. برگزاری کلاس‌های غیرحضوری در بستر اینترنت و آموزش آنلاین پیام نور یکی از امکانات بسیار خوب این دانشگاه است. از طرف دیگر با شیوع بیماری کرونا در سال‌های اخیر این روش آموزشی جایگاهی برتر پیدا کرد. به دلیل توسعه دانشگاه پیام‌نور در شهرهای و استان‌های مختلف، هر دانشگاه می‌تواند سامانه مشخص و منحصربه‌خود را برای آموزش آنلاین پیام نور انتخاب و آن را در اختیار دانشجویان قرار دهد. همچنین برخی دانشگاه‌ها از این سامانه‌ها برای برگزاری امتحانات مجازی خود استفاده می‌کنند.

نکته مهمی که دانشجویان پیام‌نور باید توجه کنند اینکه سامانه‌های مجازی آموزش آنلاین تنها برای کلاس‌های دانشگاه است و نمی‌توان از آن‌ها برای انجام امور دانشگاهی و دانشجویی استفاده کرد.

آموزش آنلاین پیام نور؛ راهنمای شرکت در کلاس های آنلاین - تصویر 3

نحوه شرکت در کلاس های آموزش مجازی

دانشجویان دانشگاه پیام‌نور باید برای شرکت در کلاس‌های آموزش آنلاین پیام نور طبق زمان‌بندی و برنامه تحصیلی ارائه‌شده، در روز و ساعت مشخص هر کلاس، ازطریق سامانه سبا به صورت لایو در کلاس خود شرکت کنند. همچنین برای شرکت در امتحانات مجازی نیز باید از طریق سایت edu.pnu.ac.ir اقدام کنند.

درنظرگرفتن شرایط دانشجویان و فراهم‌سازی امکانات تحصیلی مختلف از جمله اقدامات مهم و مثبت دانشگاه پیام‌نور است. سایت پی ان یو اگزم وابسته به دانشگاه پیام نور با رسالت اشاعه دانش و آموزش عالی در جامعه امکانات مناسبی را در اختیار دانشجویان پیام‌نور قرار می‌دهد. ارائه دوره‌ های رایگان دانشگاهی، وبینارهای رایگان تحصیلی و همچنین دوره‌های آموزشی شب امتحانی پیام نور از جمله این امکانات است.

راهنمای شرکت در کلاس های آموزش آنلاین پیام نور

برای شرکت در دوره‌های آموزش آنلاین پیام نور لازم است دانشجویان مراحل زیر را طی کنند:

  • مراجعه به آدرس edu.pnu.ac.ir، سایت جامع آموزش الکترونیک دانشگاه پیام‌نور
  • مرحله دوم مراجعه به سایت سما لایو و انتخاب گزینه دانشگاه پیام‌نور
  • در مرحله سوم باید دانشجویان نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنند.
  • در مرحله چهارم برای دریافت کد تأیید، دانشجو باید شماره موبایل خود را وارد کند.
  • در بخش بعدی از دانشجو خواسته می‌شود برای امنیت بیشتر رمز عبور جدید وارد کند.
  • انتخاب گزینه کلاس‌ها برای مشاهده برنامه زمانی کلاس‌ها و امتحانات

همان‌طور که گفته شد کلاس‌های آموزش آنلاین پیام نور در سامانه سما لایو و امتحانات پایان ترم در سایت گلستان دانشگاه پیام ‌نور برگزار می‌شود.

هدف پی ان یو اگزم ارائه آموزش‌های مفید و کاربردی شب امتحانی به دانشجویان است تا افرادی که به دلایلی امکان شرکت در کلاس‌ها یا مطالعه کامل ندارند بتوانند با کمک این آموزش‌ها عملکرد خوبی در امتحان داشته باشند. این سایت همچنین آموزش‌های کاربردی برای کنکور ارشد و دکترا نیز ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی

دانشگاه پیام‌نور باهدف کمک به تمام اقشار جامعه برای داشتن تحصیلات دانشگاهی تأسیس شد. پذیرش در دانشگاه پیام‌نور از طریق آزمون سراسری و همچنین بر اساس سوابق تحصیلی است. دوره‌های فراگیر پیام‌نور از دیگر امکانات این دانشگاه برای تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد است که قوانین آن در بخش‌های قبلی مقاله گفته شد.

برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری، نیمه‌حضوری و آموزش آنلاین است. برگزاری آموزش آنلاین پیام نور موقعیت مناسبی است تا افرادی که به دلایل مختلف نمی‌توانند در کلاس‌های حضوری شرکت کنند در این دانشگاه ادامه تحصیل دهند. تمامی رشته‌های تحصیلی به جز رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و شاخه‌های مرتبط با آن‌ها در دانشگاه پیام‌نور ارائه می‌شوند.

دانشگاه پیام‌نور یک دانشگاه شهریه پرداز است؛ ولی هزینه تحصیل آن در مقایسه با دانشگاه‌های آزاد کمتر است و همچنین مدرک تحصیلی این دانشگاه مورد تأیید وزارت علوم قرار دارد.

سایت پی ان یو اگزم با ارائه نمونه سؤالات پیام نور، دوره‌های رایگان آموزشی و همچنین آموزش‌های کاربردی برای کنکور ارشد و دکترا گام مهمی در جهت توسعه آموزش عالی در کشور برداشته است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *