تحلیل تکنیکال بیت کوین

تحلیل تکنیکال بیت کوین

تحلیل تکنیکال بیت کوین

 تحلیل تکنیکال یکی از الزاماتی است که اگر قصد داریم به یک تریدر حرفه‌ای بیت‌کوین تبدیل شویم باید صفر تا صد آن را بلد باشیم. با کمک تحلیل تکنیکال می‌توانیم تاریخچه و سوابق بیت‌کوین را همراه با نمودار‌های قیمتی و حجم معاملات بررسی کنیم. یکی از مهم‌ترین شروط برای موفقیت در بازار ارز دیجیتال، پیش‌بینی درست روند قیمتی و آینده بازار است که در نهایت موجب تصمیم‌گیری در مورد نحوه انجام معاملات می‌شود. تنها افرادی که بتوانند این روند را درست تشخیص دهند در این بازار به سود می‌رسند. یکی از رایج‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین، ترید در صرافی‌ها است. برای انجام این کار باید «بهترین سایت خرید ارز دیجیتال» را پیدا کنیم، در آن ثبت‌نام کنیم.

مهم‌ترین روش‌های تحلیل بازار ارز دیجیتال، «تحلیل بنیادی یا فاندامنتال» و «تحلیل تکنیکال» است. میان این دو، تحلیل تکنیکال به دلیل پیش‌بینی روند کوتاه‌مدت قیمت‌ها، موردتوجه بسیاری از سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. برای درک بهتر این موضوع، این مطلب را به تحلیل بیت کوین اختصاص داده‌ایم.  

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) چیست؟

یکی از تحلیل‌هایی که در بازارهای ارزهای دیجیتال کمک زیادی به ما می‌کند، آنالیز فنی رمزارز است. با به‌کارگیری نمودارها و تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف می‌توانیم وضعیت کلی بازار و ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم. در این روش برای پیش‌بینی روند‌های آینده، بر قیمت‌های گذشته و الگوهای نموداری ارز دیجیتال موردنظر متمرکز می‌شویم. تحلیل تکنیکال توسط افراد مختلفی مانند تریدرها، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران طی قرن‌ها استفاده شده‌است و مورد قبول بسیاری از ناظران و جامعه آکادمیک قرار دارد.

تحلیل تکنیکال از یک سری قوانین از پیش تعیین شده پیروی می‌کند، اما تفسیر نتایج آن کاملا بستگی به خود شخص دارد. در حقیقت نحوه محاسبه اندیکاتورها از قوانین خاصی پیروی می‌کند اما تفسیر یافته‌ها معمولا به تکنیک‌ها و رویکردهای هر فردی بستگی دارد.  

تحلیل تکنیکال بیت‌کوین چه کمکی به ما می‌کند؟

با یادگیری تحلیل تکنیکال به‌عنوان یک فرد سرمایه‌گذار می‌توانیم معاملات با تحلیل اصولی بازار، با اطمینان و کاملا منطقی انجام دهیم. با یادگیری اصولی تحلیل بیت کوین، با سرمایه‌گذاری در این ارز سود بیشتری کسب می‌کنیم و طبعاً با آسودگی خاطر به انجام معاملات می‌پردازیم. تحلیل تکنیکال کاربردهای بسیاری دارد اما مهم‌ترین آنها را می‌توان این موارد دانست:

  • کمک به تشخیص روند اصلی بازار (صعودی، نزولی و رنج) می‌کند.
  • در زمان و موقعیت مناسب می‌توانیم نقاط خریدوفروش ارز را تشخیص دهیم.
  • امکان پیش‌بینی قیمتی یک ارز در آینده وجود دارد.
  • قابلیت استفاده در همه بازه‌های زمانی (کوتاه‌مدت، میان‌مدت، بلند‌مدت)
  • در برابر نوسانات بازار می‌توانیم در زمان درست واکنش انجام دهیم.
  • در دام عواطف و احساسات انسانی نمی‌افتیم و معاملات را تا جای ممکن با استفاده از منطق انجام می‌دهیم.

اصول اولیه تحلیل تکنیکال

اصول اولیه تحلیل تکنیکال 5 اصل مهم دارد که از نظریه «چارلز داو» گرفته شده است.

  1. همه چیز در قیمت لحاظ شده است: این جمله پایه و اساس تحلیل تکنیکال است زیرا تمامی عوامل سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی تأثیر خود را روی قیمت رمزارز نشان می‌دهد.
  2. قیمت‌ها بر قالب روند حرت می‌کنند: قیمت‌ها تا زمانی که عوامل بیرونی روی آنها تأثیر نگذارند، روند خود را حفظ می‌کنند. ما با رسم نمودارها سعی داریم تا روند را شناسایی کنیم و جهت حرکت را پیش‌بینی کنیم.
  3. تاریخ همیشه تکرار می‌شود: با نگاه‌کردن به روند حرکتی بیت‌کوین متوجه می‌شویم که تاریخ همیشه تکرار می‌شود.
  4. خود اتفاق، از چرایی اتفاق مهم‌تر است: مهم نیست که رمزارز چرا در این قیمت معامله می‌شود، مهم این است عرضه بر تقاضا و یا تقاضا بر عرضه پیشی گرفته است.
  5. تغییر قیمت یک تصادف نیست: تغییرات قیمت در بازار بر اساس شانس و یا تصادف به وجود نمی‌آید، بلکه به علت تفاوت میان عرضه و تقاضا در بازار است.

تحلیل تکنیکال بیت کوین

 

تا به اینجای متن یاد گرفتیم که تحلیل تکنیکال چیست و چگونه انجام می‌شود. در ادامه به تحلیل بیت‌کوین می‌پردازیم و می‌گوییم که در آینده چه چیزی در انتظار سلطه‌دار بازار کریپتو است.

بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکزی است که بدون نظارت و دخالت واسطه‌هایی مانند بانک و یا دولت عمل می‌کند. ساختار این رمزارز به‌گونه‌ای طراحی شده که از نرم‌افزار و رمزنگاری نظیربه‌نظیر (P2P) بهره می‌گیرد، یعنی میان دو کاربر عضو شبکه ارتباط مستقیم وجود دارد. تمامی تراکنش‌های انجام شده در یک دفترکل عمومی به نام بلاک‌چین ثبت و در سرورهای تمام جهان نگه‌داری می‌شود. هر فردی در هر نقطه از جهان می‌تواند با دسترسی به یک رایانه و اینترنت، یکی از این سرورها که اصطلاحاً به آن نود (Node) گفته می‌شود را راه‌اندازی کند. از طریق اجماع میان نودها، تراکنش تأیید و بلاک ساخته می‌شود. با اضافه‌شدن بلاک‌ها، بلاک‌چین شکل می‌گیرد. درواقع شبکه بیت‌کوین به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که باانگیزه دریافت پاداش، کاربران به مشارکت در ساخت زنجیره ترغیب می‌شوند. این پاداش که کاربران دریافت می‌کنند ارز بیت‌کوین است. سپس جهت تبدیل بیت کوین به تومان می‌توانیم از صرافی‌های معتبر استفاده کنیم.

تاریخچه قیمتی بیت کوین

بیت‌کوین در سال 2008 توسط فرد یا گروهی ناشناس به نام «ساتوشی ناکاموتو» به بازار معرفی شده‌است. این رمزارز مسیر پرفراز و نشیبی را گذرانده است و با پیمودن این مسیر در سال 2010 به بهره‌برداری رسید. ارز دیجیتال در ابتدا مفهوم جدیدی داشت و افراد زیادی با آن آشناییت نداشتند، در نهایت مشتری چندانی نیز نداشت. اما باگذشت زمان و با دیدن مزایای دنیای ارزهای دیجیتال مانند سرعت بالای انتقال وجوه مالی، مخفی ماندن از چشم دولت‌ها و هزینه اندک انتقال افراد بیشتری به خرید بیت کوین مجاب شدند.

تحلیل تکنیکال بیت کوین خبر از آن می‌دهد که این ارز پتانسیل بالایی دارد و امروزه باارزش‌ترین ارز دیجیتال به شمار می‌رود، اما در آغاز راه اصلاً باارزش نبود. در ابتدای راه قیمت هر واحد بیت‌کوین تنها 0.08 سنت بود، اما در سال 2021 توانست سقف تاریخی 68 هزار دلار را ثبت کند.

پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین

بیت کوین در سال 2021 افزایش قیمتی خوبی را تجربه کرد که بخشی از آن مربوط می‌شود به انتشار خبر خرید 1.5 میلیون دلاری تسلا از بیت‌کوین و اعلام پذیرش آن به‌عنوان یک روش پرداخت می‌شود. بخش دیگر این افزایش قیمت مربوط به رشد صنعت دیفای و رونق توکن‌های غیرمثلی (NFT) مربوط می‌شود و در این میان رشد متاورس نیز بی‌تأثیر نبود. پذیرش بیشتر بیت‌کوین میان افراد و مقبولیت آن از سوی کسب‌وکارها عمل دیگری است که قیمت بیت‌کوین با به سمت بالا برد.

بیت‌کوین در جنگ میان روسیه و اوکراین توانست به‌عنوان یک ابزار مالی مفید، برای هر دو طرف خوب عمل کند. اما کریپتو بازار پر ریسکی است و تا زمانی که سایه ریسک تنش‌های بین‌المللی وجود دارد، نمی‌توانیم به رشد مداوم قیمت بیت‌کوین دلخوش باشیم. از طرفی تعیین و تنظیم مقررات سختگیرانه دولت‌ها مانع بزرگی برای اوج‌گیری مجدد ارزهای دیجیتال است.

تحلیل قیمت بیت کوین، نوسان یا حرکت به سمت قله

 

به گزارش کوین دسک و همان‌طور که از نمودار پیداست، قیمت بیت‌کوین از 24 ژانویه (4 بهمن) در تلاش برای تشکیل کف‌های صعودی است. حرکتی که با افزایش شتاب صعودی قیمت همراه می‌شود. اما چیزی که از نمای ۱ماهه بازار بیت‌کوین می‌بینیم، احتمال سقوط قیمت به سطوح پایین‌تر وجود دارد. خریداران برای حفظ روند صعودی بازار باید قیمت این ارز را روی 40 هزار دلار تثبیت کنند، سطحی که وسط بازه نوسانی سه ماه گذشته بازار قرار گرفته است. با درنظرگرفتن تمامی این نکات تا زمانی که سقف یا کف بازه نوسانی سه ماه گذشته بیت‌کوین شکسته نشود، نوسان قیمتی در همین محدوده ادامه خواهد داشت.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *