طراحی سایت دانشگاه

طراحی سایت دانشگاهی با قالب استادیار

با پیشرفت علم و تکنولوژی و گسترده شدن فضای وب هنوز می بینیم که بسیاری از دانشگاه ها وب سایت مناسبی ندارند. طراحی سایت دانشگاه یکی از الزامات سیستم آموزشی دانشگاه است زیرا دانشجویان به جای حضور فیزیکی و انجام مراحل طاقت فرسای ثبت نام، انتخاب شهریه، امور فارغ التحصیلی و غیره می توانند به سرعت و از طریق سایت دانشگاه این فرایندها را انجام بدهند. اتوماسیون کردن این فرایندها به اپراتورها و کادر دانشگاه نیز کمک می کند تا حجم کارشان کمتر شود.

سایت دانشگاه یک پل ارتباطی میان دانشجویان و اساتید است، ارتباط میان دانشجویان و اساتید را ساده می‌کند و استاد از طریق آن می تواند خدمات آموزشی خود را به دانشجویان ارائه کند. دانش آموزان و داوطلبین کنکور امکانات دانشگاه مانند نام اساتید و دپارتمان ها و رشته های دانشگاهی را از طریق سایت دانشگاهی بررسی می کنند. سایت دانشگاهی اعتبار آن است و نحوه راه اندازی آن اهمیت دارد.

روش های مختلفی برای طراحی سایت فروشگاهی وجود دارد: 1- استفاده از برنامه نویسی، 2- سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس. وردپرس مجموعه ای از قالب های آماده وردپرس است که به شما کمک میکند به سرعت، با هزینه کم و بدون دانش کدنویسی یک سایت دانشگاهی حرفه ای را طراحی کنید. قالب استادیار همان انتخابی است که بدون کمترین تردید باید انجام دهید. وردپرس یکی از مهارت های لازم برای طراحی سایت دانشگاهی است.

یک سایت دانشگاهی چه امکانات و ویژگی هایی داشته باشد؟

ثبت نام آنلاین دانشجویان باعث می شود بتوانند به راحتی در دوره ها ثبت نام و در کلاس ها حضور پیدا کنند. این مساله دسترسی به اطلاعات دانشجویان و اینکه هر کدام در چه دوره ای ثبت نام کرده اند را ممکن می کند. در این بخش امکانات مورد نیاز یک سایت دانشگاهی را مرور می کنیم.

  • تقویم آموزشی برای برنامه کلاسی
  • امکان ارسال پیامک و ایمیل گروهی برای آگاهی از مهلت ثبت نام دانشجویان و موارد مهم
  • معرفی امکانات و خدمات سایت
  • حساب و پنل کاربری پیشرفته برای دانشجویان، اساتید و کارکنان
  • صفحه پروژه ها، موفقیت ها و دستاوردهای دانشگاه
  • تعیین سطح دسترسی و نقش های کاربران
  • آزمون ها و نظرسنجی های آنلاین
  • سیستم پاسخگویی آنلاین برای راهنمایی دانشجویان
  • طراحی واکنشگرا
  • امکان ایجاد مدرس و اختصاص دوره ها به مدرس دلخواه
  • امکان فروش دوره با ووکامرس و قرار دادن محدودیت
  • ثبت نام آنلاین و انتخاب واحد دانشجویان در کلاس های یک ترم تحصیلی
  • امکان تعیین سقف برای شرکت در دوره و یا کلاس
  • پرداخت آنلاین شهریه توسط دانشجویان با پشتیبانی درگاه های پرداخت ووکامرس مثل زرین پال
  • معرفی دوره ها، سرفصل ها و کلاس های آموزشی دانشگاه
  • معرفی رشته ها و گرایش های تحصیلی
  • سیستم دانلود فایل اختصاصی
  • صفحه قوانین و اخبار سایت

امکانات مورد نیاز برای طراحی سایت دانشگاهی

مراحل طراحی سایت دانشگاهی

بعد از اینکه با نیازمندی های سایت دانشگاهی آشنا شدید و نیازهای خود را نیز مشخص کردید باید مراحل زیر را برای طراحی سایت دانشگاهی یا آموزشی طی کنید.

  • خرید و انتخاب دامنه

دامنه یا دامین همان آدرس اینترنتی دانشگاه است که باید کوتاه و ساده، منحصر به فرد و متناسب با نام دانشگاه یا اختصاری از نام آن باشد تا کاربران به راحتی آن را به ذهن خود بسپارند و پیدا کنند. می توانید از دامنه های .edu ، .ir، .com و .org برای انتخاب نام دامنه سایت دانشگاهی استفاده کنید. خرید دامنه را همزمان با خرید هاست می توانید انجام دهید. اگر دامنه ir انتخاب کردید در سامانه nic.ir دامنه خود را ثبت کنید.

  • خرید هاست

هاست فضایی برای ذخیره اطلاعات سایت شما است که منابع مختلفی مانند رم، فضای ذخیره سازی، cpu را در اختیار شما قرار می دهد. انواع مختلفی هاست وجود دارد اما توجه کنید یک هاست قدرتمند برای طراحی سایت دانشگاهی نیاز دارید که پاسخگوی حجم زیاد ترافیک آنلاین باشد.

هاست وردپرس، هاست اختصاصی و هاست لینوکسی دارای کنترل پنل قدرتمند، منابع، سرعت و امنیت بالا هستند.  یک هاست قدرتمند باعث می‌شود مشکلاتی که دانشجویان در مواقع مهم مثل انتخاب واحد با آنها دست و پنجه نرم می کنند به حداقل برسد.

  • انتخاب و نصب قالب وردپرس

انتخاب قالب وردپرس یکی از مهم ترین مراحل طراحی هر سایت است. قالب استادیار یکی از پر فروش ترین قالب آموزشی است که با امکاناتی که دارد برای طراحی یک سایت دانشگاه مناسب است. این قالب سئو فرندلی، دارای سرعت مناسب است و با صفحه سازهای المنتور و ویژوال کامپوزر سازگار است.

  • طراحی سایت دانشگاه

بعد از انتخاب و نصب قالب Studiare باید محتوا و تصاویر را در سایت جایگزین کنید. اساتید، دوره ها، کلاس ها و دروس را نیز تعریف کنید. نقش های کاربری مختلف را تعیین کرده و صفحات مختلف را ویرایش و طراحی کنید.

نکات مهم برای طراحی سایت دانشگاهی

با توجه به اینکه طراحی سایت دانشگاهی در بعضی موارد متفاوت با سایر سایت ها است و برای اینکه کاربران به امکانات دسترسی آسان داشته باشند یک سری نکاتی را در طراحی سایت باید رعایت کنید. به این ترتیب کاربران می توانند از زمان برگزاری کلاس ها و نمرات هر درس آگاه شوند.

·         امکان جست و جو پیشرفته

مطالب دانشگاهی مانند جزوه ها و فایل ها که داخل سایت قرار می گیرند باید امکان جست و جوی سریع توسط کاربران را داشته باشند. قابلیت فیلتر و دسته بندی باشد تا مطالب به آسانی در اختیار کاربر قرار بگیرد.

·         طراحی اصولی، جذاب و رسمی

UI/UX یک سایت جزء جدایی ناپذیری در طراحی یک سایت است. طراحی سایت باید رسمی و کاربرپسند باشد و دسترسی به بخش های مختلف آن توسط دانشجویان و اساتید راحت انجام شود. کاربر برای انجام یک کار نباید کل سایت را بگردد. به علاوه گرافیک سایت باید با محیط علمی متناسب باشد تا منعکس کننده یک سایت دانشگاهی باشد.

·         گالری تصاویر با کیفیت

 تصاویر باید ارزش ها و اولویت های دانشگاه را منعکس کنند و سایت صفحه ای تحت عنوان گالری تصاویر داشته باشد.

·         درج لوگو در تمامی صفحات سایت

لوگوی سایت باید در تمامی صفحات درج شود.

·         ارتباط با شبکه های اجتماعی

در صورتی که اخبار و اطلاعیه ها در سایت دانشگاه منتشر می شوند بهتر است معادل آن در شبکه های اجتماعی نیز منتشر شوند.

افزونه های مورد نیاز برای طراحی سایت دانشگاهی

در طراحی سایت دانشگاه، سرعت و سئو سایت اهمیت زیادی دارد که با استفاده از افزونه های وردپرس قابل انجام است.

افزونه یواست سئو: سایت دانشگاهی باید با نام دانشگاه در صدر نتایج جست و جو نمایش داده شود. از این رو می توانید از افزونه های سئو مانند یواست سئو و رنک مث استفاده کنید.

افزونه افزایش سرعت: بهینه بودن یک سایت دانشگاهی مهم است. قالب استادیار از نظر کدنویسی بهینه بوده ولی برای افزایش سرعت مخصوصا در مواقع ترافیک می توانید از افزونه وردفنس استفاده کنید.

افزونه های امنیت: به دلیل وجود اطلاعات حساس سایت های دانشگاهی باید امنیت آن در برابر حملات هکر ها تضمین شود. افزونه های امنیتی مانند آیتم سکیوریتی مناسب هستند.

در این آموزش طراحی سایت دانشگاهی با قالب استادیار امکانات مورد نیاز و موادی که برای طراحی سایت نیاز است را توضیح دادیم. برای خرید قالب های اورجینال مثل قالب Studiare می توانید از سایت Theme Forest دیدن کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *