منظور از ام اس چیست؟

علائم خاموش ام اس چیست؟ چه کسانی بیشتر در معرض هستند؟

بیماری ام اس که تازگی عموم مردم با آن آشنایی پیدا کرده‌اند، بیماری نیست که کاملا شناخته شده باشد و عوامل موثر بر ایجاد آن شناسایی شده باشد. این بیماری با زمینه‌های ژنتیکی که تحت تاثیر عوامل محیطی فعال می‌شوند، بروز پیدا می‌کند و تا حد زیادی به سبک زندگی فرد وابسته است. اما تاثیر برخی عوامل خطر بر ام اس و همچنین علائم خاموش آن تا حدودی شناخته شده است. در ادامه با ما همراه شوید تا با علائم، عوامل و روش‌های پیشگیری از این بیماری آشنا شویم.

منظور از ام اس چیست؟

بیماری ام اس (MS) که مخفف مالتیپل اسکلوزیس است، یک بیماری ناتوان کننده مغزی و نخاعی است که بر انتقال پیام‌های عصبی از طریق نورون‌ها (سلول‌های عصبی) تاثیر می‌گذارد. این بیماری یک بیماری خود ایمنی به حساب می‌آید که در آن سلول‌های ایمنی که وظیفه حفاظت از بدن را دارند،‌ شروع به تخریب بافت‌های خاصی از مغز و نخاع کرده و باعث ایجاد علائم و مشکلاتی می‌شوند.

علائم بیماری ام اس ممکن است به صورت آهسته بروز پیدا کنند یا حتی این بیماری بدون هیچ علامتی به رشد و پیشرفت خود ادامه دهد. با این حال همواره علائم خاموشی وجود دارد که با شناسایی آنها می‌توان به ام اس شک کرد و برای درمان احتمالی سریع‌تر اقدام نمود. علاوه بر این تست ام اس در خانه می‌تواند به راحت‌ترین روش این بیماری را شناسایی کند.

علائم خاموش بیماری ام اس

همانطور که گفتیم هنوز عوامل و علائم بیماری ام اس به طور کامل شناخته نشده‌اند. از طرفی این بیماری نسبتا نادر به حساب می‌آید و احتمال بروز آن حتی در افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند، کمتر از 3 درصد است. با این وجود همواره باید مراقبت علائم خاموش ام اس بود و در صورت لزوم از تست ام اس در خانه برای رد کردن بیماری استفاده کرد. مهم‌ترین علائم خاموش ام اس شامل:

مشاهده رنگ‌ها به صورت غبار آلود

یکی از اولین نشانه‌های عصبی بیماری ام اس، درگیر شدن اعصاب بینایی و غبار آلود دیدن رنگ‌هاست. این اختلال نهایتا باعث کاهش دید فرد شده و اجسام تار می‌شود. همچنین فرد با چرخاندن چشم‌ها احساس درد می‌کند و رنگ‌ها را به صورت کدر و کمرنگ می‌بیند.

ادرار دردناک

یکی دیگر از علائم خاموش اما مهم بیماری ام اس، دفع ادرار به صورت دردناک است. علاوه بر این ممکن است کنترل دفع ادرار و روده برای فرد دشوار یا دچار اختلال شود که این مسئله نیز می‌تواند با ام اس مرتبط باشد. بیماران ام اس برای درمان این اختلالات اغلب از فیزیوتراپی در منزل جنوب تهران استفاده می‌کنند.

کاهش تعادل

عدم تعادل یا دشواری در حفظ تعادل از دیگر علائم ام اس می‌باشد. در این صورت فرد احساس ضعف در یک یا دو پا را دارد و سریعا باید خود را متخصص مغز و اعصاب برساند.

احساس سوزن سوزن شدن پوست

احساس سوزن سوزن شدن پوست یک علامت اختصاصی نیست اما می‌تواند نشانگر ام اس نیز باشد. زمانی که سوزن سوزن به صورت مداوم، پرتکرار و بدون هیچ دلیل روشنی به وجود آمد، می‌تواند نشانه بیماری ام اس باشد. در این صورت فرد باید برای تست ام اس در خانه یا سایر روش‌های تشخیصی اقدام کند.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به ام اس هستند؟

اغلب بیماری ام اس باعث درگیر شدن یک سمت بدن می‌شود؛ بنابراین در صورتی که فرد دو طرف بدنش خواب رفت یا دچار بی حسی موقت شد نباید نگران ام اس باشد. معمولا جوانان بیشتر در معرض ابتلا به ام اس هستند و احتمال ابتلا در افراد 20 تا 40 ساله به بیشتری میزان خود می‌رسد. علاوه بر این خانم‌ها تقریبا دو برابر بیشتر از آقایان به ام اس مبتلا می‌شوند و باید نگران این بیماری باشند.

 توجه داشته باشید که علت اصلی بیماری یعنی حمله سیستم ایمنی به سلول‌های عصبی هنوز مشخص نیست و محققین هنوز به تحقیق در این زمینه ادامه می‌دهند. اما به جز سن و جنس ارتباط برخی دیگر از عوامل بر این بیماری مشخص شده است:

  • وراثت: کسانی که سابقه ابتلا به ام اس در خانواده خود را دارند، باید بیشتر نگران این بیماری باشند.
  • عفونت: این بیماری ارتباط مستقیم با برخی عفونت‌های ویروسی را نشان داده؛ به گفته دانشمندان عفونت باعث افزایش تعداد سلول‌های ایمنی و در پی آن افزایش ریسک ام اس می‌شود.
  • نژاد: افراد سفید پوست بیشتر در معرض ابتلا به ام اس هستند.
  • سبک زندگی: مصرف دخانیات و الکل و همچنین غذاهای فراوری شده مثل سوسیس و کالباس، می تواند بر ابتلا به ام اس تاثیر بگذارد؛ یکی از مواردی که بر پیشگیری و حتی کنترل ام اس تاثیرگذار است، ترمیم سبک زندگی است.

منظور از ام اس چیست؟

بیشتر بخوانید: تست سرطان روده در منزل چیست؟ چرا باید حتما این تست انجام شود؟

پیشگیری از ام اس

به منظور پیشگیری از بیماری ام اس حتما لازم نیست اقدام خاصی انجام دهید یا ماده خاصی مصرف کنید. همانطور که گفتیم دلایل به وجود آمدن ام اس هنوز کاملا روشن نیست و این بیماری ممکن است در هر کسی بروز پیدا کند. اما سبک زندگی سالم و دوری از عوامل خطر ام اس تا حد زیادی می‌تواند از بروز بیماری جلوگیری کند. همچنین توصیه می‌شود به صورت مرتب و به خصوص با مشاهده علائم،‌ تست ام اس را انجام دهید تا از سلامت خود اطمینان یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *