آموزش بازی محور

جدیدترین فناوری‌های آموزشی مورد استفاده در دنیا

امروزه، شاهد رشد بی‌اندازه تکنولوژی در تمامی زمینه‌ها هستیم. رشد تکنولوژی، باعث شده تا ابعاد مختلف زندگی انسان‌ها تحت تأثیر قرار بگیرد. یکی از بخش‌های اساسی زندگی بشر که رشد فناوری را در آن شاهد هستیم، آموزش است؛ در بخش آموزش، شاهد تغییرات گسترده‌‌ای هستیم. در این مطلب، قصد داریم راجع به جدیدترین فناوری های آموزشی که در سطح دنیا استفاده می‌شود، صحبت کنیم.

آموزش بازی محور

در سال‌های اخیر، مردم تمایل زیادی به یادگیری با بازی نشان داده‌اند. امروزه روند یادگیری، مانند سابق، یک روند کند و خسته‌کننده نیست، بلکه تبدیل به یک فعالیت جذاب و سرگرم‌کننده علمی شده است. یادگیری بازی محور، بر پایه گیمیفیکیشن (Gamification) معرفی می‌شود. در این روش، عناصر مختلف بازی، در روند یادگیری دخیل هستند. گیمیفیکیشن را می‌توان به دو دسته محتوایی و ساختاری، تقسیم کرد. هر دو دسته، دارای مزایای ویژه‌‌ای هستند، اما روش اجرا در هرکدام، متفاوت است. در اجرای هرکدام از این روش‌ها، مخاطبان همزمان با بازی، مطالب جدیدی را می‌آموزند. علاوه بر این، مخاطبان می‌توانند با کمک بازخوردهای بازی، روند آموزشی خود را بسنجند.

گاهی تصور می‌شود که فناوری بازی محور، فقط برای کودکان طراحی‌شده است؛ اما توجه داشته باشید که این تجربه، می‌تواند برای بزرگ‌سالان نیز جذاب باشد. در این زمینه، پلتفرم‌های آموزشی آنلاین زیادی در دسترس هستند؛ به‌عنوان‌مثال، بزرگ‌سالان و کودکان می‌توانند از پلتفرم‌های بازی محور آموزش زبان، استفاده کنند. این پلتفرم‌ها، کمک می‌کنند تا روند انجام تکالیف و یادگیری، برای افراد جذاب‌‌‌تر شود. اگر تمایل دارید که گیمیفیکیشن را در برنامه توسعه سازمان خود قرار دهید، باید ابتدا با یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار آموزشی، مشورت کنید.

آموزش بازی محور

محاسبات ابری

تکنولوژی محاسبات ابری، یکی دیگر از مثال‌های خوب در حوزه تکنولوژی آموزشی است. محاسبات ابری، دسترسی جامعی از هر زمان و هر مکانی، به اطلاعات شما ایجاد می‌کند. کافی است اطلاعات موردنظر خود را بر روی سرورهای ابری، آپلود و ذخیره کنید؛ با این کار، دسترسی به آموزش آنلاین در هر دستگاهی و هر نقطه‌‌ای از دنیا، فراهم خواهد شد. با کمک فناوری محاسبات ابری، امکان آموزش آنلاین از راه دور، به‌راحتی فراهم خواهد شد. دانش‌آموزان می‌توانند کتاب‌ها و جزوات آموزشی را به شکل آنلاین، مطالعه کنند. علاوه بر این، یک ابزار ارتباطی قدرتمند خواهند داشت که با استفاده از لپ‌تاپ یا گوشی، با سایر دانش‌آموزان یا معلم‌ها، ارتباط برقرار کنند. سهولت دسترسی، آموزش و مشارکت همگانی، تسهیل روند ذخیره اطلاعات و…، ازجمله مزایای استفاده از محاسبات ابری است.

یادگیری بر مبنای واقعیت مجازی

تکنولوژی واقعیت مجازی را می‌توان یکی از جدیدترین موضوعات در حوزه آموزشی دانست. این تکنولوژی، تا حدی پرطرفدار است که شرکت‌هایی همچون، سونی و گوگل، بر سر آن، در حال رقابت شدید هستند. فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، کمک می‌کند تا مباحث آموزشی، به‌ روشی بسیار جذاب، به دانش‌آموزان منتقل شود. به‌عنوان‌مثال، اگر دوست دارید مبحثی حول اجسام فضایی را به دانش‌آموزان یاد دهید، می‌توانید از این تکنولوژی استفاده کنید. کافی است یک فیلم سه‌بعدی، طراحی کرده و آن را با عینک واقعیت مجازی، به دانش‌آموزان نشان دهید. با این تکنولوژی، گویی دانش‌آموزان شما، در دنیای مجازی، به فضا سفرکرده‌اند. آن‌ها می‌توانند در فضا و در میان ستاره‌ها و سیاره‌ها گذر کنند و در این حین، نکات آموزشی مختلفی را نیز یاد بگیرند. این تکنولوژی می‌تواند برای دانشجویان علم پزشکی نیز، یک تجربه واقعی و همه‌جانبه ایجاد کند.

یادگیری بر مبنای واقعیت مجازی

استفاده از فناوری برای تبدیل گفتار به متن

یکی دیگر از مثال‌های خوب در حوزه تکنولوژی آموزشی، استفاده از ابزارهای تبدیل گفتار به متن است. این ابزارها می‌توانند به‌راحتی دستورهای صوتی را دریافت کنند و به آن‌ها، پاسخ دهند. این تکنولوژی، کمک کرده تا روند آموزش و یادگیری، آسان‌‌‌تر شود. با کمک این ابزارها، روند نگارش و یادداشت‌برداری، بسیار سریع‌‌‌تر شده است.

پرینتر سه‌بعدی

پرینترهای سه‌بعدی، می‌توانند مدل‌های خاص کتاب و جزوه‌های آموزشی را برای شما به نمایش بگذارند. بدین ترتیب، می‌توان مفاهیم پیچیده تصویری را با روشی آسان‌تر، به دانش‌آموزان و دانشجویان نشان داد. با کمک پرینتر سه‌بعدی، می‌توان از اشیاء قدیمی، نمونه‌های اولیه خوبی ساخت؛ بدین ترتیب، دانش‌آموزان می‌توانند تجربه ملموس‌تری از آموزش داشته باشند. در ادامه، مثال‌هایی از این موضوع را ذکر خواهیم کرد.

استفاده از فناوری پرینتر سه‌بعدی در علم ریاضی

با استفاده از این تکنولوژی، در کلاس ریاضی می‌توان اشکال هندسی را پیش چشم دانش‌آموزان گذاشت. با این روش، مدرس می‌تواند بر روی نسخه‌های واقعی مدل‌های ریاضی، تدریس کند. این روش، برای تدریس مباحثی مانند، مثلثات، توابع جبری و…، بسیار مناسب است.

استفاده از پرینتر سه‌بعدی در علم جغرافیا

چاپگرهای سه‌بعدی می‌توانند نقشه‌های توپوگرافی خوبی را اجرا کنند. بنابراین، می‌توان از آن‌ها برای ایجاد شرایط مختلف محیطی، استفاده کرد.

استفاده از پرینتر سه‌بعدی در علم جغرافیا

استفاده از چاپگر سه‌بعدی برای یادگیری علم معماری

پرینتر سه‌بعدی، یکی از بهترین روش‌ها برای آموزش علم معماری است. با این تکنولوژی می‌توان طرح‌ها و مدل‌های گوناگونی را اجرا کرد؛ بدین ترتیب، مشاهده نتایج، آسان‌‌‌تر خواهد شد. فناوری پرینتر سه‌بعدی، کمک می‌کند تا دانشجویان، ایده‌های خود را هرچه سریع‌‌‌تر محقق سازند. بدیهی است که این روش نسبت به ساخت ماکت دستی، بسیار ساده‌‌‌تر خواهد بود.

استفاده از هوش مصنوعی برای آموزش

هوش مصنوعی را می‌توان یکی از پیشرفت‌های بسیار جدید و جذاب علمی دانست. موارد استفاده از هوش مصنوعی در امور آموزش، بسیار گسترده است. از هوش مصنوعی می‌توان برای ارائه بازخورد در موضوعات مختلف، سطح‌بندی موضوعات، ایجاد امکانات یادگیری شخصی و…، در امور آموزشی استفاده کرد.

استفاده از بیومتریک در آموزش

با کمک سیستم‌های بیومتریک، می‌توان تا حد زیادی از تقلب در حوزه‌های امتحانی، جلوگیری کرد. فناوری بیومتریک، کمک می‌کند تا نظم و انضباط، افزایش یابد. تشخیص و تفکیک صدا، چهره، اثرانگشت، تشخیص مردمک چشم و…، ازجمله روش‌هایی هستند که توسط بیومتریک، اجرا می‌شوند. با این توصیف، می‌توان نظارت بیشتری بر حضور و عملکرد دانش‌آموزان داشت.

استفاده از بیومتریک در آموزشکلام آخر

در این مطلب، نگاه کوتاهی به جدیدترین تکنولوژی‌ها در حوزه آموزش داشتیم. استفاده از این تکنولوژی‌ها می‌تواند دنیای آموزشی را تا حد زیادی، تغییر داده و بسیار جذاب‌‌‌تر کنند؛ به‌طوری‌که می‌توان با کمک آن‌ها، روند آموزشی را از یک حالت خسته‌کننده، به روندی جذاب و سرگرم‌کننده تبدیل کرد. مجله آسمونی، یکی از بهترین وب‌سایت‌های حال حاضر ایرانی است که درزمینه‌های مختلفی، محتواهای جذاب، آماده و ارائه می‌کند. در این مجله می‌توانید خاص‌ترین مطالب روز دنیا را درباره فناوری و سایر موضوعات، پیداکرده و مطالعه کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *