نحوه تعویض روغن موتور پمپ آب

پمپ وکیوم روغنی که با نام پمپ خلا کوچک نیز شناخته می شود؛ نوعی از دستگاه وکیوم جا به جایی مثبت و رینگ مایع است که به صورت گسترده در پروژه های علمی و صنعتی کاربرد دارد. از این ابزار برای ایجاد خلا در محدوده فشار متوسط یا بالا استفاده می شود. مایع داخل پمپ نوعی روغن خاص است که به روانکاری و خنک کردن دستگاه کمک کند.

زمانی که پمپ وکیوم برای ایجاد خلا با استفاده از یک پروانه چرخان شروع به کار می کند؛ روغن دستگاه، برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد دستگاه بین گاز پمپ شده و فضای فشرده شده قرار می گیرد و به حرکت روان آن کمک می کند.

چرخش پروانه سبب کشیده شدن گاز به داخل محفظه پمپ می شود و گاز فشرده شده در داخل دستگاه، از طریق اگزوز پمپ خارج می شود. فشرده شدن گاز سبب ایجاد یک خلا جزئی در محفظه دستگاه خواهد شد و مقدار گاز اضافی نیز از درگاه ورودی دستگاه به پمپ کشیده می شود.

این فرآیند تا زمانی تکرار خواهد شد که مقدار خلا مطلوب به دست آید. در نهایت، دستگاه خلا ایجاد شده را با گردش روغن و جلوگیری از ورود هوای اضافی به داخل محفظه، حفظ خواهد کرد.

روغن پمپ وکیوم روغنی و تعویض آن

اگر قصد دارید از پمپ خلا کوچک استفاده کنید، در قدم اول باید با روغن آن آشنایی داشته باشید. هر یک از انواع پمپ ها روغن های مخصوص خود را دارند که از آن‌ها برای آب بندی و ایجاد فشارهای پایین استفاده می شود. روغن های پمپ وکیوم از موادی مانند سیلیکون یا هیدروکربن به وجود می آیند که از نظر شیمیایی پایدار هستند. این روغن ها با اغلب گازها و مواد شیمیایی واکنش نمی دهند و به طور منظم باید تعویض شوند تا عملکرد مناسب دستگاه را تضمین کنند. تعویض مرتب روغن پمپ وکیوم روغنی می تواند عمر مفید دستگاه را افزایش دهد و کار کرد دستگاه را بهبود بخشد. اما باید در نظر داشته باشید که وجود روغن در پمپ خلا کوچک شما سبب افزایش جذب آلودگی و بخار به دستگاه می شود که در صورت عدم توجه به آن، دفع آلودگی های جذب شده می تواند کمی هزینه بر باشد.

اهمیت انتخاب روغن مناسب برای پمپ وکیوم

انتخاب روغن مناسب برای پمپ وکیوم روغنی، تضمین کننده عملکرد روان دستگاه خواهد بود. روغن هایی که در پمپ های وکیوم روغنی به کار می روند به روش خاصی فرمول بنده شده اند. این روغن ها فرمولاسیون قوی و پایداری دارند و در مقابل گازهای خورنده از پمپ وکیوم محافظت می کنند. در صورتی که از یک روغن نامناسب در دستگاه استفاده کنید، روغن خراب شده و رسوبات قیر مانند آن مجاری داخلی دستگاه را مسدود می کند و سبب داغ شدن پمپ و خرابی دستگاه می شوند.

کاربردهای پمپ

یکی از بیشترین کاربردهای پمپ وکیوم روغنی ، ایجاد خلا در فرآیند بسته بندی وکیوم است. در مواقعی که باید تازگی و ماندگاری محصولات غذایی مانند میوه و سبزیجات حفظ شود، از پمپ خلا کوچک برای بسته بندی و وکیوم استفاده می شود. این پمپ ها در صنایع چاپ و گرافیک نیز به کار گرفته می شوند و با استفاده از آن‌ها می توان خلا مورد نیاز برای نوردهی و پردازش صفحه در چاپ را ایجاد کرد.

فرآوری شیمیایی و دارویی از دیگری صنایعی هستند که در آن برای کنترل شرایط فرآیند، سرعت واکنش و بازده فرآوری های شیمیایی و دارویی از پمپ خلا کوچک استفاده می شود. تقطیر در خلا و کاهش نقطه جوش مایعات، فیلتراسیون خلأ و حذف مایعات از جامدات نیز از جمله رایج ترین کاربردهای پمپ های وکیوم به شمار می آیند. از دیگر کاربردهای این پمپ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

·        تسریع فرآیند خشک کردن با حذف هوا

·        آغشته سازی خلأ برای پر کردن تخلخل در موادی مانند چوب و کامپوزیت ها با رزین

·        پوشش سطحی برای حذف هوا از فرآیند پوشش ب

·        تحقیق و توسعه برای ایجاد و حفظ خلأ در سیستم‌های آزمایشگاهی و آزمایشی

عوامل تأثیرگذار بر روی قیمت پمپ های وکیوم

عوامل مختلفی بر روی قیمت پمپ وکیوم تاثیر گذار هستند. اصلی ترین فاکتورهای تعیین قیمت پمپ وکیوم، کاربرد و موارد مصرف این ابزار هستند. توصیه می شود، زمانی که قصد خرید پمپ وکیوم را دارید، موارد استفاده آن را به دقت مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید مناسب ترین دستگاه را با توجه به نیازهای خود تهیه کنید. قیمت پمپ های روغنی تا حدودی گران تر از پمپ های خشک تخمین زده می شود چرا که کاربردهای بیشتری نسبت به نمونه های دیگر موجود دارند. به طور کلی، مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر روی قیمت پمپ وکیوم عبارت اند از :

1.  ظرفیت پمپاژ پمپ‌های وکیوم

2.  توان عملکردی موتور

3.  دور موتور

4.  مشخصات فنی

برای کسب اطلاع از قیمت دقیق دستگاه باید نوع کاربرد و برند آن را مشخص نمایید تا بتوانید با بهترین قیمت، مناسب ترین دستگاه را تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *