آموزش کالی لینوکس

آموزش رایگان کالی لینوکس

آموزش رایگان کالی لینوکس

کالی لینوکس یکی از توزیع‌های مشهور و محبوب لینوکس است که کاربردهای فراوانی دارد. قبل از آنکه به سراغ آموزش کامل کالی لینوکس رایگان در سطح اینترنت بروید، بیایید معرفی کوتاهی از این توزیع داشته باشیم.

کالی لینوکس چیست؟

کالی لینوکس، توزیعی متن‌باز و دبیان‌محور از لینوکس است که بیشتر به‌درد تست نفوذ و حسابرسی امنیتی پیشرفته می‌خورد. چطور؟ از آن‌جا که همه ابزار، پیکربندی‌ها و خودکارسازی‌های رایج در کالی فراهم است که باعث می‌شود تمام تمرکز کاربر روی تسک‌ها باشد، نه کارهای حاشیه‌ای.

کالی لینوکس دارای اصلاحات و صدها ابزار مخصوص کارهای امنیت اطلاعات است. کارهایی که شامل تست نفوذ، تحقیقات امنیتی، پزشکی قانونی کامپیوتری، مهندسی معکوس، مدیریت آسیب‌پذیری و تست رد تیم می‌شود.

تفاوت کالی لینوکس با لینوکس چیست؟

کالی لینوکس بخشی از خانواده لینوکس به‌شمار می‌رود. لینوکس سیستم‌عاملی مانند مک‌اواس و ویندوز، اما kali، سیستم‌عاملی مخصوص تست نفوذ و امنیت است. در این سیستم‌عامل، ابزارهای بسیاری مربوط به هک و امنیت داریم که می‌توان آسیب‌پذیری برنامه‌ یا شبکه‌ها را بررسی کرد. اگر به‌دنبال آموزش رایگان کالی لینوکس هستید، حتما ادامه مقاله را بخوانید.

ویژگی‌های کالی لینوکس

از مهم‌ترین ویژگی‌های کالی لینوکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شامل بیش از 600 ابزار تست نفوذ: تیم کالی پس از بررسی همه ابزارهای موجود در بک‌ترک (نام نسخه قدیمی کالی لینوکس)، شمار زیادی از ابزارهای از کار افتاده و دارای نمونه مشابه را حذف کردند.
  • رایگان‌بودن: کالی لینوکس مانند نسخه‌های قبلی خود، همیشه رایگان خواهد بود.
  • گیت تری متن باز: تیم کالی به مدل توسعه متن باز متعهد و درخت توسعه‌شان برای همه مشاهده‌پذیر است. همه کدهای منبع مخصوص کالی لینوکس، در دسترس هرکسی قرار دارد که می‌خواهد پکیج‌ها را طبق نیاز خود تغییر دهد.
  • سازگاری FHS: کالی به استاندارد سلسله‌مراتب فایل سیستم پایبند است که کاربران لینوکس را قادر می‌سازد تا باینری‌ها، فایل‌های پشتیبان و کتابخانه‌ها را مکان‌یابی کنند.
  • پشتیبانی از دستگاه بی‌سیم با دامنه بالا: پشتیبانی از رابط‌های کاربری بی‌سیم یکی از قابلیت‌های همیشگی توزیع‌های لینوکس است. کالی طوری ساخته شد که تا جای ممکن از دستگاه‌های بی‌سیم مختلف پشتیبانی کند تا روی انواع متنوعی از سخت‌افزارها اجرا شود و با شمار زیادی از دستگاه‌های بی‌سیم و USB سازگاری داشته باشد.
  • کرنل شخصی‌سازی‌شده، پچ‌شده برای اینجکشن: تیم توسعه که خود تستر نفوذ هستند، اغلب به ارزیابی‌های بی‌سیم نیاز دارند؛ پس کرنل کالی دارای آخرین نسخه‌های پچ انجکشن (تزریق) است.
  • توسعه‌داده‌شده در محیط امن: تیم توسعه کالی تنها افرادی هستند که پکیج‌ها و مخازن به آن‌ها سپرده می‌شود. این گروه کوچک از پروتکل‌های امنیتی مختلفی استفاده می‌کند.
  • پکیج‌ها و مخازن امضا‌شده GPG: هر توسعه‌دهنده‌ای که پکیج‌های kali را ساخته و متعهد شده، آن را امضا کرده‌است.
  • پشتیبانی چندزبانه: ابزارهای نفوذ اغلب به زبان انگلیسی نوشته می‌شوند؛ ولی تیم کالی، پشتیبانی واقعی از چند زبان را در نرم‌افزار قرار داده‌اند تا کاربران بتوانند عملیات‌ها را به زبان بومی خود انجام دهند و ابزارهای موردنیاز شغلشان را مکان‌یابی کنند.
  • شخصی‌سازی کامل: کاربرانی که از طراحی kali linux خوششان نمی‌آید، می‌توانند سرتاپای این توزیع را شخصی‌سازی کنند.
  • پشتیبانی از ARMEL و ARMHF: از آن‌جایی که سیستم‌های تک بورد برپایه ARM مانند رسپبری پای و بیگل بون بلک روز به روز در حال رایج و ارزان‌شدن هستند، پشتیبانی کالی از ARM نیز باید کامل‌تر می‌شود و قابلیت نصب برای سیستم‌های ARMEL و ARMHF را اضافه می‌کرد. کالی لینوکس روی دامنه گسترده‌ای از دستگاه‌های مجهز به ARM دردسترس است و مخازن ARM ادغام‌شده با توزیع اصلی دارد.

کالی لینوکس چه فرقی با توزیع‌های دیگر دارد؟

کالی لینوکس مخصوصا برای پاسخ به نیاز متخصصان تست نفوذ و امنیت طراحی شده‌است. البته قرار نیست شما با نصب این توزیع، هکر بشوید. چندین تغییر بنیادی برای نیل به این هدف در kali پیاده‌سازی شده تا به این نیازها پاسخ دهد:

  1. غیرفعال‌بودن پیشفرض خدمات شبکه: کالی لینوکس دارای قلاب‌های سیستمد است که خدمات شبکه را به‌طور پیش‌فرض غیرفعال می‌کند. ما در حضور این قلاب‌ها می‌توانیم بدون نگرانی از تهدید امنیتی، خدمات و پکیج‌های مختلف را روی کالی لینوکس نصب کنیم. خدمات اضافه مانند بلوتوث هم به‌طور پیش‌فرض مسدود شده‌اند.
  2. کرنل شخصی‌سازی‌شده لینوکس: کالی لینوکس از کرنل آپستریم استفاده می‌کند که برای اینجکشن بی‌سیم پچ شده‌است.
  3. مجموعه‌ای از مخازن حداقلی و مطمئن: نگه‌داری و یکپارچه‌سازی سیستم کل با توجه به مقاصد و اهداف کالی، کلیدی است. با هدفی که در نظر تیم کالی است، مجموعه سورس‌های نرم‌افزاری آپستریمی که کالی استفاده می‌کند، در حداقل‌ترین میزان ممکن نگه داشته شده‌است.

آیا کالی لینوکس مناسب من است؟

قبل از آموزش لینوکس، باید ببینید به درد شما می‌خورد یا نه. توزیع کالی لینوکس مناسب شما نیست اگر به‌طور کلی با لینوکس ناآشنا هستید، دانش حداقلی و پایه درباره مدیریت شبکه ندارید، به‌دنبال توزیعی برای یادگیری و آزمون و خطا با سیستم‌عامل لینوکس می‌گردید یا نسخه‌ای عمومی از لینوکس دسکتاپ می‌خواهید.

کالی لینوکس

کالی پروژه‌ای متن باز است، اما نه آنقدر که هر پکیجی را بتوانید روی آن نصب کنید. پکیج‌های کالی باید هم از طرف توسعه‌دهنده و هم تیم کالی امضا شوند. بنابراین، کاربران باتجریه لینوکس نیز در استفاده از kali linux دچار چالش‌هایی می‌شوند.

در نهایت، اگر متخصص تست نفوذ هستید یا در این رشته تحصیل می‌کنید، هیچ جعبه‌ابزاری بهتر از کالی لینوکس و هیچ کتابی بهتر از کتاب آموزش هک با کالی لینوکس رایگان برای شما وجود ندارد.

سیستم موردنیاز کالی لینوکس

نصب‌ کالی لینوکس به سادگی آب خوردن است. فقط باید مطمئن شوید که سخت‌افزار سازگار با آن را دارید. کالی روی پلتفرم‌های i386، amd64 و ARM (هردوی ARMEL و ARMHF) پشتیبانی می‌شود. حداقل نیازمندی‌های سیستمی کالی لینوکس در زیر فهرست شده؛ هرچند سیستم بهتر، عملکرد بهتری هم به شما می‌دهد.

  • حداقل 20 گیگابایت حافظه خالی برای نصب کالی لینوکس
  • مقدار رم برای معماری i386 و amd64، حداقل 1 گیگ، توصیه‌شده: 2 گیگ یا بیشتر.
  • درایو سی‌دی / پشتیبانی از بوت USB / باکس مجازی

فهرستی از ابزارها

در فهرست زیر، ابزارهای از پیش نصب‌شده برای هک اخلاق‌مدارانه با استفاده از kali linux قرار گرفته‌اند:

Aircrack-ng

مجموعه‌ای از ابزارها برای ارزیابی امنیت شبکه وای‌فای است که روی موارد کلیدی امنیت وای‌فای تمرکز می‌کند:

  • نظارت: ضبط بسته‌ها و خروجی‌گرفتن از داده‌ها به فایل‌های متنی برای پردازش‌های آینده با استفاده از ابزارهای شخص ثالث.
  • حمله: بازپخش حمله‌ها، عدم احراز هویت، نقاط دسترسی جعلی و دیگر موارد از طریق اینجکشن بسته.
  • آزمایش‌کردن: بررسی کارت‌های وای‌فای و امکانات درایور
  • کرک‌کردن: WEP و WPA PSK

Nmap

نتورک مپر که به Nmap هم شناخته می‌شود، قابلیتی متن باز و رایگان برای کشف شبکه و بررسی امنیتی است. Nmap از بسته‌های آی‌پی خام به روش‌های دزدکی استفاده می‌کند تا تعیین کند چه میزبان‌هایی روی شبکه دردسترس هستند. همچنین، آن میزبان‌ها چه خدماتی (نام و نسخه برنامه) ارائه می‌دهند، چه سیستم‌عامل‌هایی روی آن‌ها اجرا می‌شود، چه فیلترها و فایروال‌های بسته‌ای در حال استفاده است و اطلاعات بسیار دیگری درباره مشخصات آن‌ها.

آموزش رایگان کالی لینوکس

بسیاری از سیستم‌ها و مدیران شبکه این ابزار را برای کارهای زیر مفید دانسته‌اند:

  • موجودبودن شبکه
  • مدیریت زمان‌بندی به‌روزرسانی سرویس
  • نظارت بر میزبان با آپتایم سرویس

آموزش صفر تا صد کالی لینوکس رایگان

در این مقاله راجع به یکی از توزیع‌های تخصصی لینوکس صحبت کردیم که مورد علاقه کاربران لینوکسی برای هک و امنیت است. ابزارها و ویژگی‌های این توزیع نیاز به چندین مقاله دارد، اما اگر می‌خواهید صفر تا صد آموزش لینوکس و توزیع‌های مختلف آن را ببینید، مکتب‌خونه پیشنهاد خوبی است. در این وبسایت، می‌توانید بهترین پکیج آموزش کالی لینوکس رایگان را پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *