آیا هاوینگ بیت‌ کوین در طول زمان تأثیر کمتری بر قیمت خواهد داشت؟

ارزیابی تاثیر هاوینگ بیت کوین روی قیمت آن همیشه پیچیده بوده و این بار در هاوینگ بعدی پیچیدگی‌های بیشتری هم به همراه دارد. قیمت بیت کوین همیشه تحت تاثیر هاوینگ با رشد روبرو بوده و این بار هم همین انتظار را از آن داریم. اما سوال مهم اینجاست که آیا هاوینگ بیت کوین در طول زمان تاثیر کمتری بر قیمت بیت کوین از خود نشان داده یا این تاثیرگذاری بیشتر و شدیدتر شده است؟ در این باره در قدم اول باید تاریخچه هاوینگ بیت کوین و تاثیرگذاری آن روی قیمت را مورد ارزیابی قرار داده و شرایط را با وضعیت کنونی مقایسه کنیم.

تاثیر هاوینگ بیت کوین در گذشته

اولین هاوینگ بیت کوین در سال 2012 رقم خورد. در آن سال قیمت بیت کوین پیش از هاوینگ تنها 12 دلار بود و بعد از این پدیده در یک مسیر صعودی قرار گرفت و در نهایت بعد از یک سال و به قیمت 1030 دلاری رسید. این مهم نشان می‌دهد که هاوینگ سال 2012 موفق شده تا باعث افزایش نرخ خرید بیت کوین شده و قیمت آن را در حدود 1 سال به حدود 85 برابر قیمت قبل از آن برساند.

دومین هاوینگ بیت کوین در سال 2016 رقم خورد. قبل از هاوینگ 2016 قیمت بیت کوین روی عدد 650 دلاری می‌چرخید و بعد از 1.5 سال قیمت به حدود 20 هزار دلار رسید. دسامبر 2017 بود که این قیمت برای بیت کوین رقم خورد. این مهم نشان می‌دهد که قیمت بیت کوین در هاوینگ دوم با رشد حدود 30 برابری همراه بوده و به نسبت هاوینگ قبلی رشد کمتری را رقم زده است. همچنین زمان لازم برای رسیدن به این قیمت نیز کمی بیشتر شده است.

حالا باید سراغ آخرین هاوینگ بیت کوین برویم که در سال 2020 رقم خورد. در این سال قیمت بیت کوین تا قبل از هاوینگ حدود 8800 دلار بود و در نهایت در سال 2021 به حدود قیمت 66 هزار دلاری رسید. این مهم نشان می‌دهد که هاوینگ سوم بیت کوین تنها موفق به 7.5 برابر کردن قیمت آن شده و این مهم نیز دوباره در بازه زمانی نزدیک به 2 سال رقم خورده است. افزایش زمان لازم برای رسیدن به سقف قیمتی و در کنار آن کاهش تاثیرگذاری هاوینگ بیت کوین بر روی قیمت را به وضوح می‌توان در این چرخه مشاهده کرد.

کاهش تاثیرگذاری هاوینگ بیت کوین روی قیمت

جدول زیر خلاصه‌ای از شرایط قیمت بیت کوین تحت تاثیر هاوینگ در دوره‌های قبلی را نشان می‌دهد که در بالا به تشریح آن پرداختیم.

هاوینگ قیمت قبل قیمت بعد رشد قیمت بازه زمانی
2012 12 1030 85 برابر 1 سال
2016 650 20000 30 برابر 1.5 سال
2020 8800 66000 7.5 برابر 2 سال

در هر بار پدیده هاوینگ بیت کوین، قیمت رشد کمتری نسبت به هاوینگ قبلی را تجربه کرده و حتی زمان لازم برای رسیدن به این عدد نیز بیشتر شده است. با در نظر گرفتن این موضوع عملا باید برای هاوینگ بعدی نیز تأثیرپذیری کمتری را نسبت به آخرین هاوینگ انتظار داشته باشیم. البته برای بررسی دقیق‌تر این موضوع باید منتظر بمانیم که قیمت بیت کوین در زمان آغاز هاوینگ به چه عددی می‌رسد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *